VERSION
2020.24.6.4
ODOMETER
1 459 mil
PROGNOS
1 716 mil/år
BESPARING
15 330 kr
Burlövs egnahem

15°C

Kilowattimmar och kostnader började registreras den 22 februari




22.0 mil
Urladdning mellan 0-5°C
39.0 mil
Urladdning mellan 5-10°C
34.4 mil
Urladdning mellan 10-15°C
26.3 mil
Urladdning mellan 15-20°C


Urladdningsdata började registreras den 5 mars


Medelvärde: batteridegradering

2.73 %

Batteriets kapacitet har minskat med 2.73 %, från 75 till 73.0 kWh - vilket i mitt fall motsvarar 1.4 mil. Vanlig årlig degradering ligger oftast runt 2.10 - 2.30 %. Variation beror på antal körda mil årligen, körsätt, väderförhållanden och laddbeteende.

Medelvärde: energianvändning

212 wh/km

Enligt specifikation har bilen en teoretisk möjlighet att nå 53 mil, vilket motsvarar lite över 141 wh/km. Vid leverans (12 september - 2019) och 100 procent laddning stod kilometer-visaren på på 499 km. Mitt medelvärde för år 2020 är 212 wh/km, vilket motsvarar 34.2 mil.

Minskad klimatpåverkan

4 057 kg/co2

Motsvarar bindningen av koldioxid från cirka 7 stycken träd alternativt en begränsad issmältning om ungefär 12.2 kubikmeter.

66 %

32.7 mil

IDAG

0 mil

Snitt per dag: 4.7 mil
Förbrukat % av batteriet


 
Sträcka
Distans
Energianvändning
Batteri & räckvidd
Vaktläge & urladdning
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Lomma, Varvstorget 
 Igår, kl. 18:14
0.8 mil
Energianvändning: 4 % (2.89 kWh)
Motsvarar: 361 wh/km
(Innebär 20 mil vid full laddning)
66 % (48 kWh)

31.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
32.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
13.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Lomma, Varvstorget 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 Igår, kl. 14:05
0.9 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 80 wh/km
(Innebär 90.3 mil vid full laddning)
70 % (51 kWh)

33.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
32.5 mil  (Data från Tesla - WLTP)
63.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1.2 %
Motsvarar: 0.6 mil
Vaktläge aktiverat: 9 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Tygelsjö, Ängsövägen 
 14-15 Juli, kl. 11:44
2.0 mil
Energianvändning: 4 % (2.89 kWh)
Motsvarar: 145 wh/km
(Innebär 49.8 mil vid full laddning)
72 % (53 kWh)

34.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
33.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
35.9 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 1.4 %
Motsvarar: 0.7 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Tygelsjö, Ängsövägen 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 14 Juli, kl. 17:35
2.1 mil
Energianvändning: 6 % (4.34 kWh)
Motsvarar: 207 wh/km
(Innebär 34.9 mil vid full laddning)
78 % (57 kWh)

37.7 mil  (Data från Tesla - NEDC)
37.6 mil  (Data från Tesla - WLTP)
27.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.4 %
Motsvarar: 0.2 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr

14 Juli kl. 12:15
Energi: 39.7 kWh (85 %)
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Ystad, Bollhusgatan 
 13-14 Juli, kl. 11:11
6.2 mil
Energianvändning: 15 % (10.84 kWh)
Motsvarar: 175 wh/km
(Innebär 41.3 mil vid full laddning)
36 % (26 kWh)

17.4 mil  (Data från Tesla - NEDC)
17.4 mil  (Data från Tesla - WLTP)
14.9 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.6 %
Motsvarar: 0.3 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Ystad, Bollhusgatan 
Från: Ystad, Gamla Lundavägen 
 13 Juli, kl. 17:15
1.2 mil
Energianvändning: 2 % (1.45 kWh)
Motsvarar: 120 wh/km
(Innebär 60.2 mil vid full laddning)
52 % (38 kWh)

24.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
28.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
31.3 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.6 %
Motsvarar: 0.3 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Ystad, Gamla Lundavägen 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 13 Juli, kl. 14:34
5.6 mil
Energianvändning: 13 % (9.40 kWh)
Motsvarar: 168 wh/km
(Innebär 43 mil vid full laddning)
55 % (40 kWh)

26.2 mil  (Data från Tesla - NEDC)
27.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
23.7 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 2.2 %
Motsvarar: 1.1 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Lund, Porfyrvägen 11
 13 Juli, kl. 09:52
1.8 mil
Energianvändning: 4 % (2.89 kWh)
Motsvarar: 161 wh/km
(Innebär 44.9 mil vid full laddning)
70 % (51 kWh)

33.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
33.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
31.4 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Lund, Porfyrvägen 11
Från: Flädie, Fjelievägen 
 13 Juli, kl. 09:28
1.3 mil
Energianvändning: 2 % (1.45 kWh)
Motsvarar: 111 wh/km
(Innebär 65.1 mil vid full laddning)
74 % (54 kWh)

35.3 mil  (Data från Tesla - NEDC)
35 mil  (Data från Tesla - WLTP)
48.2 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr

13 Juli kl. 09:14
Energi: 15.1 kWh (76 %)
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Åkarp, Stationsvägen 5
 11-13 Juli, kl. 08:27
2.0 mil
Energianvändning: 4 % (2.89 kWh)
Motsvarar: 145 wh/km
(Innebär 49.8 mil vid full laddning)
47 % (34 kWh)

22.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
22.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
23.4 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Åkarp, Stationsvägen 5
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 11 Juli, kl. 11:46
0.4 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 181 wh/km
(Innebär 39.9 mil vid full laddning)
51 % (37 kWh)

24.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
22.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
20.3 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Åkarp, Dalslundsvägen 130
 10-11 Juli, kl. 11:14
0.5 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 145 wh/km
(Innebär 49.8 mil vid full laddning)
52 % (38 kWh)

24.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
22.2 mil  (Data från Tesla - WLTP)
25.9 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0.2 %
Motsvarar: 0.1 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Åkarp, Dalslundsvägen 130
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 10 Juli, kl. 21:01
0.4 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 181 wh/km
(Innebär 39.9 mil vid full laddning)
53 % (39 kWh)

25.5 mil  (Data från Tesla - NEDC)
23.8 mil  (Data från Tesla - WLTP)
21.1 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Henrik Smithsgatan 
 10 Juli, kl. 15:41
1.1 mil
Energianvändning: 3 % (2.17 kWh)
Motsvarar: 197 wh/km
(Innebär 36.7 mil vid full laddning)
54 % (39 kWh)

25.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
24.3 mil  (Data från Tesla - WLTP)
19.8 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Henrik Smithsgatan 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 10 Juli, kl. 15:18
0.8 mil
Energianvändning: 1 % (0.72 kWh)
Motsvarar: 90 wh/km
(Innebär 80.3 mil vid full laddning)
57 % (42 kWh)

27.4 mil  (Data från Tesla - NEDC)
26.7 mil  (Data från Tesla - WLTP)
45.8 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 3.2 %
Motsvarar: 1.6 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Malmö, Ventilgatan 
 10 Juli, kl. 12:18
0.7 mil
Energianvändning: 2 % (1.45 kWh)
Motsvarar: 207 wh/km
(Innebär 34.9 mil vid full laddning)
62 % (45 kWh)

29.9 mil  (Data från Tesla - NEDC)
29 mil  (Data från Tesla - WLTP)
21.6 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge ej aktiverat
Till: Malmö, Ventilgatan 
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 10 Juli, kl. 11:51
0.8 mil
Energianvändning: 2 % (1.45 kWh)
Motsvarar: 181 wh/km
(Innebär 39.9 mil vid full laddning)
64 % (47 kWh)

30.8 mil  (Data från Tesla - NEDC)
30.4 mil  (Data från Tesla - WLTP)
25.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 0 %
Motsvarar: 0.0 mil
Vaktläge aktiverat: 0 ggr
Till: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
Från: Burlövs egnahem, Lupinvägen 6
 9-10 Juli, kl. 10:48
0.5 mil
Energianvändning: 2 % (1.45 kWh)
Motsvarar: 289 wh/km
(Innebär 25 mil vid full laddning)
66 % (48 kWh)

31.4 mil  (Data från Tesla - NEDC)
31.5 mil  (Data från Tesla - WLTP)
16.5 Mil  (Enligt mina beräkningar)
Självurladdning: 2 %
Motsvarar: 1.0 mil
Vaktläge ej aktiverat

FAKTA

Anledningen till statistikverktyget som indirekt är kopplat till min Tesla Model 3 är enkel. Jag vill kunna följa batteriets degradering över tid beroende på de villkor jag själv valt att se som viktiga för uträkningen samt kontrollera andelen självurladdning/standby-förluster som sker då bilen är i vila. Jag har även valt att hantera datan för enkel uppföljning av milen jag kör. I framtiden kommer verktyget utvecklas då jag (eller mina likasinnade) ser andra viktiga värden.

Statistikverktyget utvecklas i tid och otid och hemsidan kan ligga nere, men bara för korta stunder då uppdateringar sker.

//Niklas Renfro

Länka till intressanta artiklar som rider på samma ämne jag fokuserat på.
https://www.traccar.org API och dess uppkoppling mot min Tesla Model 3 sker via teslaapi.io. Där har Ward Mundy från Github varit behjälplig med PHP-kod för initial hantering av kopplingen till min bil. Se länk här: https://github.com/wardmundy/php-api-tesla

Märke Tesla Model 3
Version Longe Range - Stealth/sleeper
Färg Vit, pärlemoeffekt
Uthämtad 2019-09-12
Räckvidd 499 km (vid uthämtning och 100% laddad)
Energi 75 kWh
Hästkrafter 483 hk
Effekt 360 kW
0-100 km/h 3,2 sek
Vikt 1847 kg (varav batteriet på cirka 480 kg)
Sommardäck Fälg: Tesla Original, 19 tum
Däck: Hankook Ventus S1 Evo3
Vinterdäck Fälg: Nitro Razor Matt Gunmetal, 18 tum
Däck: Nokia WR A4, odubbade